Senin, 22 Desember 2014

TACAN (Tactical Air Navigation)



TACAN

"TACAN" (TACAN-Taktikal Sistem Penerbangan Udara) adalah singkatan bagi taktikal sistem navigasi udara, berjaya dibangunkan oleh Amerika Syarikat pada tahun 1955, selepas Perancis, Jerman, Inggeris, Kanada, Jepun, Korea dan lain-lain digunakan secara meluas. Terutamanya digunakan untuk menyediakan dari puluhan ke ratusan kilometer beberapa kilometer pelbagai jarak berasaskan pembawa navigasi pesawat, keselamatan pesawat di laluan yang telah ditetapkan untuk sasaran, udara armada membina-up, dan juga untuk membimbing pesawat dan ke homing dalam keadaan cuaca yang kompleks Course.

PERALATAN

"TACAN" oleh unit-unit kapal dan udara: peralatan bawaan udara transceiver radio, antena, kawalan dan peranti paparan. Akses berterusan kepada pesawat relatif kepada jarak stesen tanah dan arahan daripada jarak sistem perintis alat pengukur udara (DME) pada.

CARA KEJA:

TACAN adalah menyelaras sistem navigasi udara radio kutub, kekerapan operasi 962-1213 MHz Frekuensi Ultra Tinggi (UHF). Selang 1 MHz bagi setiap saluran dibahagikan kepada sebanyak 126 saluran diskret, shipborne dan peralatan udara menggunakan frekuensi penghantaran yang berbeza. Pesawat beacon dengan menghantar isyarat soal siasat ke kapal, mendapatkan jawapan selepas ditarik oleh mesin pengiraan - jarak antara kapal itu;, dan gelombang radio dipancarkan dengan mengesan kapal beacon, menarik lokasi sebenar pesawat berbanding dengan kapal.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar